Kontakt
+49 711 685 83148
+49 711 685 83145
E-Mail
Keplerstr. 17
70174 Stuttgart
Deutschland
Raum: 6.021
Sprechstunde
Mo: 14:00 bis 15:00 Uhr oder nach
Vereinbarung (E-Mail)
Books:
Valentowitsch, J. (2020): Das Konzept nationaler Innovationssysteme: Eine anwendungsnahe Einführung in die systemorientierte Innovationsforschung mit R, Cuvillier Verlag, Göttingen.
Valentowitsch, J. (2019): Konkurrenz und Diffusion von Technologien auf Märkten unter Standardisierungsdruck: Modellbildung, Simulation und Prognose, Dissertationsschrift, OPUS: Universität Stuttgart.
Journal Publications:
Valentowitsch, J. (2024): Are sexualized covers more successful in sales? Evidence from the comic book industry. Journal of Managerial Issues, accepted.
Valentowitsch, J. (2024): Does sex sell? Gender representation, sexualization and violence on video game covers and their impact on sales. Journal of Business Strategies, 41(1), 27-42.
Valentowitsch, J., Kianpour, F., Fritz, T., Kindig, M., Burr, W. (2024): Rational reasoning or passion? An explorative analysis of the motives for collecting records. Swiss Journal of Business Research and Practice, 78(2), 154-181.
Valentowitsch, J., Kianpour, F., Fritz, T., Burr, W. (2024): Facing digital transformation: Do we need a new resource-based theory? Journal of Competences, Strategy & Management, accepted.
Valentowitsch, J., Kindig, M., Burr, W. (2024): Towards an alternative measure of board diversity: An exploratory study on board polarization in German stock exchange listed companies. The Baltic Journal of Management, in press.
Valentowitsch, J. (2023): Hollywood caught in two worlds? The impact of the Bechdel test on the international box office performance of cinematic films. Marketing Letters, 34, 293-308.
Valentowitsch, J. (2023): Are men better filmmakers than women? Examining the impact of director and screenwriter gender on film creativity. International Journal of Business Research, 23(2).
Valentowitsch, J. (2022): Gender inequality in science: It's all a matter of perception. Science (AAAS), eLetter, responding to Penner A. M., 347(6219), 234-235, DOI: 10.1126/science.aaa3781.
Valentowitsch, J. (2022): Sex sells, oder doch nicht? Eine kritische Reflexion des Forschungsstandes. Transfer: Zeitschrift für Kommunikation und Markenmanagement, 2/2022, 100-103.
Valentowitsch, J., Burr, W. (2022): The impact of professional supervision on teamwork quality and task performance in student teams. The European Journal of Management, 22(1), 24-48.
Valentowitsch, J. (2022): Does female screen presence pay off at the box office? An exploratory analysis with special emphasis on the Bechdel test. Journal of International Business and Economics, 22(1), 40-69.
Valentowitsch, J., Burr, W. (2022): Die Auswirkungen der Krankenhauskonzentration auf die Verweildauer und stationäre Sterblichkeit in Deutschland. Gesundheitsökonomie & Qualitätsmanagement, 27, 1-11.
Valentowitsch, J. (2022): Die Gründungsgeschichte der Bosch-Siemens Hausgeräte GmbH: Zwischen Mythos und wirtschaftspolitischer Realität. Der Betriebswirt: Management in Wissenschaft und Praxis, 63(1), 39-50.
Valentowitsch, J. (2021): Stagnierende Innovationsentwicklung der Batterietechnologie als Herausforderung für die deutsche Energiewende. Zeitschrift für Umweltpolitik & Umweltrecht, 2021(4), 483-500.
Valentowitsch, J., Fritz, T. (2021): KI-Start-Ups in der Pharmaindustrie: Gründungscluster, Schwerpunkte und Nischen. Zeitschrift für KMU und Entrepreneurship, 68(2), 121-136.
Valentowitsch, J. (2021): Die Grenzen der Mikrofundierung von dynamischen Fähigkeiten. WiSt – Wirtschaftswissenschaftliches Studium, 9/2021, 11-16.
Valentowitsch, J. (2021): Kunst oder Wissenschaft? Die BWL im Wandel der Zeit. Der Betriebswirt: Management in Wissenschaft und Praxis, 62(2), 135-143.
Valentowitsch, J. (2020): Joseph A. Schumpeter – Leben und Wirken eines Grenzgängers. WISU – Das Wirtschaftsstudium, 8-9/20, 851-852.
Valentowitsch, J. (2020): Flattening the COVID-19 curve: The impact of contact restrictions on the infection curve in Germany. Das Gesundheitswesen, 82(7), 646-648.
Valentowitsch, J. (2019): Die Diffusion von Elektrofahrzeugen in Deutschland: Status quo und nachfragebasierte Prognose der Marktentwicklung. Zeitschrift für Umweltpolitik & Umweltrecht, 2019(4), 468-489.
Burr, W., Valentowitsch, J., Carpentieri, R. (2016): The resource-based theory: On the eve of a paradigm change? International Journal of Business Environment, 8(3), 265-283.
Burr, W., Valentowitsch, J., Sauerhoff, C. (2015): Examining the Impact of Family Management on Patent Applications for German Industrial Firms. Eurasian Journal of Business and Management, 3(3), 1-11.
Conference and Poster Presentations:
Valentowitsch, J. (2023): Gender inequality in Hollywood: Uncovering the structures of the industry behind the camera. 10th World Sustainability Forum, Basel Hub, Switzerland.
Valentowitsch, J., Fritz, T. (2023): Arbeitsplatzmerkmale und Arbeitseinsatz: Die moderierende Rolle von Indulgence. Jahrestagung der Wissenschaftlichen Kommission Internationales Management, Siegen, Germany.
Valentowitsch, J. (2023): The Indian entrepreneurship and innovation system: On the way to the triple helix model? International Conference on Entrepreneurship, Innovation, and Society. BML Munjal University, India.
Valentowitsch, J. (2021): Measuring Film Innovativeness: Towards a New Indicator-based Approach, will be presented at the 27th IEEE International Conference on Engineering, Technology and Innovation (ICE/ITMC), Cardiff, UK.
Fritz, T., Valentowitsch, J. (2021): Künstliche Intelligenz in der Pharmaindustrie: Eine explorative Untersuchung des Innovationsgeschehens in der Start-Up Landschaft, 13. Jahrestagung der Gesellschaft für Gesundheitsökonomie, Nuremberg, Germany.
Valentowitsch, J., Burr, W. (2020): The Strategic Balance of Exploration and Exploitation in the Pharmaceutical Industry, 3rd Entrepreneurship and Family Enterprise Research International Conference, Lisbon, Portugal.
Burr, W., Fritz, T., Valentowitsch, J. (2020): Intellektuelle Eigentumsrechte und Innovation: Ein länderübergreifender Vergleich ausgewählter Branchen im Gesundheitssektor, 12. Jahrestagung der Gesellschaft für Gesundheitsökonomie, Wuppertal, Germany.
Valentowitsch, J. (2019): The dynamic capabilities research in the field of tension between methodological individualism and collectivism, BWI Brownbag Series, Stuttgart, Germany.
Valentowitsch, J. (2019): Modelling Competitive Diffusion: Incorporating Product Substitution into the Mixed-Influence Diffusion Model, Journal of Product Innovation Management (JPIM) Annual Research Forum, Orlando, Florida.
Valentowitsch, J. (2019): Die Grenzen der Mikrofundierung von dynamischen Fähigkeiten: Warum die Übersetzungen makroskopischer Phänomene in die Mikroebene scheitern, 11th SKM Symposium: Agile Organisation, Stuttgart, Germany.
Valentowitsch, J. (2018): Measurement misspecifications in gender diversity studies: A simulation-based approach on accuracy and predictive power, Women in the Digital Future: Breaking through Stereotypes, Munich, Germany.
Burr, W., Valentowitsch, J. (2017): Exploratory analysis of innovation strategies in the pharmaceutical industry, 23rd ICE/IEEE ITM Conference, Madeira, Portugal.
Valentowitsch, J. (2016): The impact of managerial supervision on task performance in non-professional innovation teams, 20th Eurasia Business and Economics Society (EBES) Conference, Vienna, Austria (additional coauthor(s): Burr, W., Schmidt, X.)
Valentowitsch, J., Bosler, M. (2016): Neuartige Formen der Kooperation mit dem Start-up Sektor: Eine explorative Fallstudienanalyse etablierter Firmen in der deutschen Automobilindustrie, 8. Wissenschaftsforum Mobilität: Individual, Integrated and Connected Products and Services in Mobility, Duisburg, Germany (additional coauthor(s): Burr, W.)
Valentowitsch, J. (2015): R&D Output in German Industrial Firms: Does Family Management Matter? Euro-Asia Forum in Politics, Economics and Business – 2015, Istanbul, Turkey (additional coauthor(s): Burr, W. and Sauerhoff, C.)
Valentowitsch, J. (2015): The Evolution of the Resource-Based Theory from a Bibliometric Perspective, 9th International Conference on Competence-based Management: Explicating the Multi-Level-Perspective of Dynamic Capability Research, Bochum, Germany (additional coauthor(s): Burr, W. and Carpentieri, R.)
Schmidt, X., Valentowitsch, J. (2015): Elektromobilität als Herausforderung für Energieversorger: Geschäftsmodellentwicklung durch Open Innovation, 7. Wissenschaftsforum Mobilität: National and International Trends in Mobility, Duisburg, Germany (additional coauthor(s): Burr, W.)
Book Chapters:
Valentowitsch, J. (2023): Zur Vergleichbarkeit der Patentierungaktivitäten in Unternehmen. In: Burr, W. (Hrsg.) Technologiestrategien in Theorie und Praxis, 11-12, Cuvillier Verlag, Göttingen.
Valentowitsch, J. (2021): Künstliche Intelligenz als disruptiver Faktor im Dienstleistungsgeschäft, in: Bruhn, M., Hadwich, K. (ed.): Künstliche Intelligenz im Dienstleistungsmanagement, Forum Dienstleistungsmanagement, 126-138, Springer Gabler: Wiesbaden.
Sprenger, A., Valentowitsch, J., Skrzypczak, M. (2020): Eine Analyse kundenspezifischer Nutzungstreiber und -barrieren von Car-Sharing-Dienstleistungen, in: Proff, H. (ed.): Neue Dimensionen der Mobilität, 873-883, Springer Gabler: Wiesbaden.
Sprenger, A., Skrzypczak, M., Valentowitsch, J. (2019): Eine fallstudienbasierte Evaluation der Nutzungs- und Akzeptanzdeterminanten, in: Meinhardt, S., Pflaum A. (ed.): Digitale Geschäftsmodelle, Edition HMD, Band 1, 221-239, Springer Vieweg: Wiesbaden.
Burr, W., Valentowitsch, J., Bosler, M. (2017): Neuartige Formen der Kooperation mit dem Start-up Sektor: Eine explorative Fallstudienanalyse etablierter Firmen in der deutschen Automobilindustrie, in: Proff, H. (ed.): Individual, Integrated and Connected Products and Services in Mobility, 87-99, Springer: Wiesbaden.
Burr, W., Sauerhoff, C., Valentowitsch, J. (2016): Der moderierende Einfluss des Managementteams auf das Innovationsverhalten großer Familienunternehmen – eine explorative Analyse, in: Burr, W., Stephan, M. (ed.): Technologie, Strategie und Organisation, 153-170, Springer: Wiesbaden.
Burr, W., Schmidt, X., Valentowitsch, J. (2016): Elektromobilität als Herausforderung für Energieversorger: Geschäftsmodellentwicklung durch Open Innovation, in: Proff, H., Fojcik, M. (ed.): Nationale und internationale Trends in der Mobilität: Technische und betriebswirtschaftliche Aspekte, 83-96, Springer: Wiesbaden.
Other Publications:
Wie KI die Pharmaindustrie verändert. In: forschung leben, April/2023, Krankheiten besiegen: Intelligente Systeme für die Medizin der Zukunft, Universität Stuttgart.
- Koordination von Abschluss- und Seminararbeiten
- Betreuung von Bachelor-, Master- und Seminararbeiten
- Personalangelegenheiten
Aktuelle Veranstaltungen:
- Übung zur Vorlesung "Rahmenbedingungen der Innovation"
- Übung zur Vorlesung "Dienstleistungsinnovation und -management"
- Einführungsveranstaltung für Abschlussarbeiten
- Betreuung von Seminar- und Abschlussarbeiten
Frühere Veranstaltungen:
- Übung zur Vorlesung "Innovationsmanagement" (WiSe 2020/21, 2021/22)
- Projektstudie in Kooperation mit der Kaufland Stiftung & Co. KG (SoSe 2016, WiSe 16/17)
- Projektstudie in Kooperation mit der EnBW (WiSe 14/15)
- "General Management" - Unternehmensplanspiel (SoSe 2014)
- Innovations- und Dienstleistungsmanagement
- Empirische Innovationsforschung
- The International Journal of Environmental Research and Public Health
- The International Journal of Entrepreneurship and Innovation
- Asian Journal of Economics, Business and Accounting
- International Journal of Business Environment
- Frontiers in Research Metrics and Analytics
- Cross Cultural & Strategic Management
- Journal of Business and Economics
- Quarterly Review of Film and Video
- Marketing Letters
- Social Sciences
- Urban Science
- Sustainability
- Electronics